ايجاد کسب و کار در مغازه هاي کوچک و با سرمايه کم
گردآورنده: دکتر حسين اميني راد
ايجاد کسبوکار یکی از مهمترین دغدغه همه افراد در دنياي امروز است. انتخاب يک مغازه مناسب با حداقل سرمايه مسئلهای است که فکر خيلي از افرادي که به دنبال ايجاد يک کسب و کار مستقل هستند را درگیر کرده است.
خيلي مهم است که فروشگاه خود را در کجاي شهر انتخاب کنيم. آيا جايي که فروشگاه خود را انتخاب مي کنيم مرکز شهر است؟ در حاشيه شهر است؟ بر خيابان است؟ داخل پاساژ است؟ لذا ابتدا باید ببینید چقدر میخواهید براي اين موضوع هزینه کنید و دارایی شما برای خرید است، اجاره است و یا براي رهن مکان است؟ بر اساس مبلغ و موجودي خود و سپس از اینکه انتخاب کردید در مغازهای که قرار است دایر کنید چه جنسی بايد به فروش برسانید، باید انتخاب کنید مکان مغازهتان در کجا باشد. مغازه اگر در خیابان اصلی و بر خیابان باشد در دید بیشتر مشتری است. اما در خیابان اصلی بودن خودش شامل این است که اگر در خیابان اصلی و بورس مغازهها باشد به مراتب دید آن بیشتر است. اما اگر بر خیابان اصلی نتوانستید مطابق نیاز و بودجهتان ملک مورد نظر را خریداری کنید میتوانید در خیابان اصلی مغازهای که دارای دید خوبی است را انتخاب کنید. اگر مغازه شما سوپرمارکت است می توانید آن را در ابتداي کوچههاي منتهي به خيابان اصلي نیز خریداری کنید. اما بهترین مکان براي فروشگاه شما بايستي در دو نبش خیابان اصلی باشد که بورس مغازهها نیز هست و بهتر است محلههای پر رفتوآمد شهر را انتخاب کنید تا بیشتر دیده شود. همچنین طراحی و نور و دکوراسیون مغازه برای هر چه بیشتر دیده شدن آن بسیار مهم است. در واقع مکاني که در ديد مشتري باشد. پاخور داشته باشد. پارکينگ عمومي در نزديکي باشد. ايستگاه مترو در نزديکي باشد و همچنين بر خوبي داشته باشد.
اما اگر مکان فروشگاهتان را در داخل پاساژ مي خواهيد انتخاب کنيد، يادتان باشد که در ديد مشتري باشد. يعني همکف باشد، روبروي در ورودي پاساژ باشد يا دونبش باشد و يا اولين مغازه هاي دو طرف پاساژ باشد. اگر در طبقه اول موفق به گرفتن مغازه نشديد و اگر در طبقات خواستيد مکاني را بگيريد يادتان باشد که روبروي درب آسانسور يا روبر وي پله برقي مغازه تان را انتخاب کنيد. معمولاً مغازههای کوچک مشتری و طرفداران بیشتری دارند و زودتر به فروش مي رسد. يادتان باشد مغازه بايستي تابلو خور باشد. درمعرض دید بودن مکان انتخابی و جلب توجه مشتری، همسایگی با سایر مشاغل، مجاورت با ادارات یا مراکز خدماتی، شناخت جمعیت و نیاز منطقه امکانات رفاهی مناسب از جمله مواردي است که بايد با دقت بررسي شوند.
به نکات مهم در ذيل آمده است توجه کنيد:
- مدارک و مستندات مغازه مورد تاييد سازمان ثبت اسناد و اداره اصناف باشد.
- براي خريد سرقفلي حتما مالک مغازه مطلع باشد.
- مفاصا حساب مربوط به دارايي و شهرداري انجام شده باشد.
- از همه مهم تر اينکه مغازه خوش نام باشد. يعني کسب و کارهاي قبلي در اين مغازه پر رونق بوده اند.
- دقت کنید که ملک تجاری دارای مشاعات نیست و اگر دارای مشاعات بود روالهای قانونی و حقوقی آن را انجام دهید.
- امتيازات ملک مربوط به خود ملک باشد. مانند آب، برق، گاز و يا تلفن
- اگر از من بپرسيد که ملک تجاري را پيش خريد کنم؟ جواب من منفي است.
- اگر بپرسيد که ملک تجاري قديمي را بخم و بازسازي کنم؟ مي گويم حتما استعلامات لازم را از شهرداري بگيريد.
- اگر مي خواهيد مغازه نوساز بخريد، در صورت موجود بودن گواهی پایان کار ساختمان، بايستي تا صادر شدن سند تکبرگ صبر کنید تا با اطمینان خاطر بیشتری ملک تجاری مورد نظر خود را خریداری کنید.
- توجه داشته که در سند مغازه یک کد پستی ۱۰ رقمی هست و باید برگه تائید این کد پستی توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار داده شود. علت اهمیت این کد، ضروری بودن وجود آن در زمان تنظیم مبایعهنامه است و همچنین ثبت درست این کد باعث میشود که فرد دیگری به غیر از شما نتواند مالک مغازه شود. مبایعهنامه باید کاملاً استاندارد و با هولوگرام اتحادیه املاک و وجود کد پستی تأییدشده تنظیم شود. دقت کنید که مبایعهنامه دستی و غیررسمی بههیچعنوان قابلاعتماد نیستند.
- اگر ملک تجاری دارای مستأجر هست حتماً باید به مستأجر اطلاع داده شود و خرید ملک تجاری در حضور مستأجر و فروشنده انجام شود.
- دقت کنید که مغازه در رهن بانک نباشد و اگر درگذشته بوده است فیش و مدارک تسویه شدهاش را ضمیمه معامله کنید.
- در رابطه با خرید ملک تجاری ورثهای علاوه بر درخواست اصل و کپی گواهی انحصار وراثت از فروشنده، بررسی کنید که مالیات بر ارث ملک نیز پرداخت شده است و در خرید ملک تجاری ورثهای با دقت بیشتری عمل کنید.
- کاربری املاک مسکونی با املاک تجاری بسیار متفاوت است. این تفاوت روی قیمت خرید مغازه و حتی اجاره تأثیر زیادی دارد زیرا مغازه از نوع املاک تجاری است.
- در صورتي که مي خواهيد ملک تجاري را اجاره کنيد، قبل از اجاره ملک حوزه و صنف کاری خود را مشخص کنید تا طبق همان ملکی به همان ابعاد و اندازه اجاره کنید تا دچار آسیبهای مالی نشوید.
- ابعاد، اندازه و متراژ مناسب با شغل و کسبوکار موردنظرتان را پیدا کنید.
- بهترین و مناسبترین موقعیت مکانی را برای کسبوکار و شغل خود را پیدا کنید.
- قیمت و مبلغ مناسب رهن و اجاره مهمترین و حیاتیترین ویژگی در اجاره ملک تجاری است.
- ملک تجاری موردنظر، باید امکان فضاسازی و دکوراسیون مناسب برای کسبوکارتان را در خود دارا باشد.
- وجود صاحب یا صاحبان ملک منصف، قانونمدار و خیرخواه امتیاز ویژهای برای کسبوکار و پیشه شما است.
- نکته بسیار با اهمیت این است که مبادا در زمان انتخاب و قرارداد املاک تجاری هیجانزده شوید و اجارهبها را بیشتر از توان و سطح پیشبینی شده درآمدتان انتخاب کنید، چرا که این اولین قدم برای نابسامانی اوضاع دخل و خرجتان خواهد بود و دچار ضرر و زیان خواهید شد.
اما به اين موضوع توجه داشته باشيد که مغازه داری دیگر در حال مردن است اما برای برخي مغازه ها این مسئله صادق نیست. البته برخی محصولات با پیشرفت تکنولوژی یا تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی مشتری قبلی را نخواهند داشت. مثلا آژانس ها را در نظر بگیرید. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور سایت ها و برنامه هایی مثل اسنپ، تپسی، کارپینو و... آژانس ها سهم بازار زیادی را از دست دادند یا با رکود مسکن و ورود نرم افزارهایی مثل شيپور و ديوار معاملات مسکن به طرز چشمگیری کاهش یافت و متعاقبا درآمد مشاوران املاک کمتر از قبل شد. بنابراین این که چه مغازه ای بزنید که بتوانید در شرایط مختلف روند سوددهی خود را حفظ کنید بسیار مهم است.
به طور کلی شما در مغازه یا باید خدمات ارائه دهید (مثل آرایشگاه، صافکاری و...) یا کالا بفروشید (مثل سوپرمارکت، خرازی، بوتیک و...) یا ترکیبی از ارائه خدمات و فروش کالا را داشته باشید (مثل گلفروشی، خدمات کامپیوتری و... که هم کالا می فروشند و هم خدمت ارائه می دهند). هر چقدر نوع بیزینس شما خدماتی تر باشد، نیاز به مهارت بیشتری خواهید داشت و هر چقدر مهارت شما بیشتر باشد درآمد شما نیز بیشتر خواهدبود. برای مثال اگر آرایشگر خوبی باشید با تبلیغات دهان به دهان به سرعت شناخته خواهید شد و برند شما به خوبی شکل خواهدگرفت؛ برعکس هرچقدر بیزینس شما کمتر خدماتی باشد و صرفا مربوط به فروش کالا باشد نیاز به مهارت شما کمتر خواهدبود. برای مثال اگر شما سوپرمارکت داشته باشید صرفا وظیفه فروش دارید و به جز مهارت فروشندگی، مهارت خاص دیگری نیاز نخواهید داشت. پس اگر می خواهید مغازه بزنید ولی در خدمات خاصی مهارت ندارید بهتر است به سراغ مغازه فروش کالا بروید. در هر صورت بهتر است پیش از تصمیم گیری راجع به زمینه فعالیت مغازه، دسته بندی های زیر را در نظر بگیرید.
محصولات ضروری
اگر می خواهید محصولی بفروشید که همیشه و در هر شرایطی فروش داشته باشید باید به سراغ کالاهای ضروری بروید. به عنوان نمونه یک میوه فروشی را در نظر بگیرید. در هر شرایط اقتصادی و سیاسی مردم به سیب زمینی، پیاز، پرتقال و... نیاز دارند. فرقی ندارد تکنولوژی چقدر پیشرفت کرده باشد. همچنان مردم به سیب زمینی و پیاز نیاز دارند. کالاهای اساسی و ضروری همیشه تقاضا دارند، بنابراین در کشور ایران که نااطمینانی در فضای کسب و کار وجود دارد، این کالاها می توانند ریسک کمتری داشته باشند. محصولاتی که مرتبط با خورد و خوراک و خدمات درمانی باشند عمدتا در این دسته قرار می گیرند.
محصولات لاکچری
بله با کاهش قدرت اقتصادی مردم فروش کالاهای لاکچری کمتر خواهدشد اما پدیده فاصله طبقاتی همیشه در هر جامعه ای وجود دارد. در هر شرایطی افرادی هستند که از نظر مالی نسبت به مردم عادی برتری ویژه ای دارند و این برتری را تنها با در اختیار داشتن محصولات لاکچری می توانند به نمایش بگذارند. یکی دیگر از مواردی که در مورد کالاهای لاکچری وجود دارد، حاشیه سود بسیار بالای آنهاست. هر چند برای موفقیت در این بازار باید برند فروشگاه خود را تقویت کنید و برای این کار نیازمند هزینه بالا برای تبلیغات یا اجاره هستید.
کالاهای تندمصرف
کالاهای تندمصرف کالاهایی هستند که با سرعت بیشتری فروخته می شوند. مثلا رب گوجه، آبمیوه، مایع ظرفشویی، محصولات رستوران ها و فست فودها و مواردی از این قبیل کالای تندمصرف محسوب می شوند. نکته قابل توجه این است که معمولا حاشیه سود این محصولات پایین تر است اما با توجه به این که همیشه برای شان مشتری وجود دارد و تعداد زیادی از آنها فروخته می شود، می توانند در مجموع سود خوبی نصیب شما بکنند.
اگر اولین تجربه مغازه داری شماست می توانید با فروش این محصولات کار خود را آغاز کنید. به صورت کلی فروش این محصولات برای افرادی که مهارت خاصی در مغازه داری ندارند توصیه می شود با این شرط که تقاضا برای این محصولات در بازار محلی آنها وجود داشته باشد و بازار این محصولات در آن محله اشباع نشده باشد.
کدام مغازه پرسودتر است؟
حقیقت این است که مغازه با هر زمینه کاری می تواند پرسود باشد اگر تقاضا برای محصول شما وجود داشته باشد. بنابراین نمی توان گفت مثلا بستنی فروشی سود زیاد و خیاطی سود کمتری دارد. ممکن است شما بستنی فروشی بزنید که زیان ده یا خیاطی بزنید که بسیار پرسود باشد. اگر می خواهید مغازه پرسودی داشته باشید باید نکاتی را در نظر بگیرید. در ادامه مواردی که می توانند سود مغازه شما را تضمین کنند شرح داده شده اند:
جزو اولین ها باشید.
همیشه سعی کنید در آغاز موج باشید و پیش از بالا گرفتن موج، آن را پیش بینی کنید. اگر شما بتوانید زمان و مکان بالا گرفتن موج را پیش بینی کنید، می توانید بر آن سوار شوید. بازارهای در حال رشد را شناسایی و سعی کنید وارد آنها شوید. وارد بازارهایی که در حال افول هستند نشوید. مثلا چندی پیش در تهران نوتلابارها به سرعت رشد کردند. این مغازه ها فعالیتی شبیه به بستنی فروشی با منوی خاص خودشان دارند که محصولات شان را با استفاده از شکلات نوتلا تهیه می کنند.
در این میان افرادی که پیش از بقیه نوتلابار تاسیس کردند، توانستند سود خوبی داشته باشند اما برخی مغازه ها در پایان موج به آن پیوستند که بسیاری از آنها به دلیل زیان ده بودن تغییر کاربری دادند. به عنوان نمونه دیگر، در حال حاضر نیز بازار حیوانات خانگی و محصولات مرتبط (مثل غذای حیوانات) در حال رشد است. افرادی که پیشروان این بازار باشند (در مناطقی که به آن نیاز وجود دارد.) و بتوانند برند خود را تقویت کنند، با رشد بازار سود بیشتری خواهندداشت.
استراتژی تمایز:
در صورتی که بتوانید یک نیاز خاص مردم را که پاسخی به آن داده نشده پیدا کنید و فروشگاهی متفاوت با فروشگاه های قبلی بزنید مزیت رقابتی خواهید داشت. برای مثال در حال حاضر در تهران چند مغازه وجود دارند که مجسمه شما را در ابعاد کوچک تر به شما می فروشند. شما به مغازه ایشان می روید، از زوایای مختلف از شما عکس گرفته می شود و نهایتا مجسمه ای که بسیار به شما شباهت دارد به شما تحویل داده می شود. این کار یک کار متمایز بود. بنابراین استقبال خوبی از آن صورت گرفت.
مزیت رقابتی:
باید سعی کنید محصولی که می فروشید نسبت به سایر رقبای تان مزیتی داشته باشید. برای مثال اگر پرده می فروشید خدمات نصب آن را نیز انجام دهید یا اگر فست فود دارید به خانواده هایی که فرزند کوچک دارند یک فرفره یا بادکنک به صورت اشانتیون بدهید. اگر تهیه غذا داربد، سعی کنید برای مثال سرعت ارسال غذا را زیاد کنید، اگر بوتیک دارید به مشتریان خود احترام بگذارید. باید برای کسب مزیت رقابتی استراتژی تدوین کنید، این کار به شدت در فروش شما و ایجاد سهم بازار بیشتر برای شما موثر خواهدبود.
اندازه مغازه:
حتما به تناسب متراژ مغازه بر مغازه و کاربری آن توجه کنید. اگر پول کمتری برای رهن مغازه دارید، به سراغ مغازه های کوچک تر بروید. برخی کسب و کارها مثلا کافه به هیچ عنوان (مگر در شرایط خاص با حضور مشتریان خاص) نمی توانند در مغازه های کوچک راه اندازی شوند و بسیاری از کافه ها با این اشتباه دچار زیان شده اند. برعکس برخی کسب و کارها نیاز به جای کوچک تری دارند و اجازه فضای بیش از حد، برای شما هزینه اضافی به بار خواهدآورد.
خلاقیت به خرج دهید:
تا جایی که می توانید خلاقیت به خرج دهید. مثلا اگر قرار است مشتریان تان در صف بایستند می توانید برای آنها یک بازی طراحی کنید تا زمانی که در صف حاضرند نیز سرگرم شوند یا می توانید بسته بندی های خود را به صورت خلاقانه انجام دهید تا مشتریان تان حس بهتری نسبت به شما داشته باشند. باشگاه مشتریان تشکیل دهید و برای افرادی که از شما زیاد خرید می کنند، امتیاز قائل شوید تا آنها را به برند فروشگاه تان وفادار کنید. موارد زیادی از این قبیل وجود دارند که می توانید به آنها فکر کنید. همچنین می توانید در این زمینه مطالعه کنید تا با بررسی فروشگاه های موفق از آنها ایده بگیرید.
دکه و زیر پله نيز یکی از مکانهای کسب و کار برای مشاغلی است که با دلایل متفاوت، چنین اماکنی را به مغازههای بزرگ و فروشگاهها ترجیح داده مي شوند. دکهها و زیرپلهها با قرارگیری کنار فروشگاههای بزرگتر مي توانند با رونق بیشتری نسبت به آنها، به فعالیت خود ادامه دهند.
اجارهبهای سنگین مغازهها و فروشگاهها یکی از دلایلی است که سبب افزایش متقاضیان دکهها و زیرپلهها شده است. گرچه در نگاه اول این کسب و کارها، کوچک به نظر میرسند؛ اما با بررسی دقیقتر متوجه فروش بیشتر و تعداد بالای مشتریان آنها میشویم.
به طور کلی دکهها یا زیرپلههایی که خدمات و کالای جانبی سایر فروشگاههای اطراف خود را عرضه میکنند، سود بیشتری به همراه دارند. فرض کنید در یک مرکز خرید بزرگ که بیشتر فروشگاهها، عرضه کننده مانتو و لباس اداری هستند، یک دکه یا زیرپله با عرضه روسری و لوازم جانبی آن چه سودی خواهد داشت؟ بنابراین اگر قبل از خرید یا اجاره یک دکه یا زیرپله، موقعیت مکانی آن را به طور صحیح بررسی کنید، پیشرفت شغلی بهتری در انتظار شما خواهد بود. یکی دیگر از نکاتی که در این بخش باید به آن اشاره کنیم، حجم و نوع کالایی است که قصد دارید در یک دکه یا زیر پله برای فروش آن اقدام کنید. کالاهایی که حجم بالایی دارند برای شما به جز دردسر چیزی به دنبال نخواهند داشت. بیشترین متراژی که یک دکه یا زیرپله دارد، ۴ الی ۶ متر است. بنابراین مشاغلی که به نوعی نیاز به وسایل جانبی مانند: یخچال، دکور بزرگ، ویترین، چرخهای صنعتی و… دارند؛ با مشکلات کمبود جا مواجه خواهند شد.
همانطور که میدانید، دکهها و زیرپلهها نور کمی نسبت به مغازهها و فروشگاههای بزرگ دارند. با استفاده از نورپردازی و دکور مناسب، میتوانید محل کسب خود را بهینه کنید. این کار علاوهبر بزرگتر نشان دادن محل کار شما سبب القای حسی خوشایند به مشتری میشود. استفاده از رنگهای روشن یکی دیگر از روشهایی است که در بزرگتر نشان دادن یک محل میتوان از آن استفاده کرد. پس به دکوراسیون دکه و زیر پله اهمیت زیادی بدهید تا بیشتر به چشم بیاید.
در اکثر مواقع برای یک دکه یا زیرپله، حداقل امکانات را در نظر میگیرند. سیم کشی برق و تلفن از مواردی هستند که بیشتر دکهها و زیرپلهها از آن بهره میبرند. اگر قصد شروع کسب و کاری را در یکی از این دکهها دارید، تهویه مناسب و نور کافی محل را بررسی کنید. اگر برای اجاره دکه یا زیرپله اقدام کردهاید درباره فراهم کردن این موارد با مالک مذاکره کنید و اگر قصد شما خرید چنین مکانهایی است، باید به دنبال راهی به منظور فراهم آوردن چنین امکاناتی باشید. از دیگر نکات استفاده از یک دکه یا زیرپله، امکان جلب توجه مشتری یا به نمایش گذاشتن اجناس است. با توجه به متراژ پایین چنین مکانهایی، به طور معمول امکان استفاده از ویترین وجود ندارد. به همین دلیل باید دیوارها و حتی سقف را برای به نمایش گذاشتن اجناس یا تعبیه دکور مناسب بررسی کنید. دکهها و زیرپلهها به دلیل واقع شدن در خیابانهای پرتردد، محل مناسبی برای جذب آلودگی و حشرات موذی هستند، اگر مکانی که قصد دارید کسب و کار خود را در آنجا آغاز کنید، چنین مشکلی دارد، باید برای برطرف کردن آن اقدام کنید.
بهترین ایدههای کسب و کار برای دکه و زیر پله ها را بشناسید:
۱- لوازم جانبی موبایل و دیجیتال
۲- لوازم آرایشی بهداشتی
۳- شال و روسری
۴- کلید سازی
۵- تعمیرات وسایل برقی کوچک
۶- لباس زیر و جوراب
۷- الکتریکی و لوازم جانبی آن
۸- دخانیات
۹- بدلیجات
۱۰- وسایل دکوری کوچک
۱۱- عطر و ادکلن
۱۲- اغذیه سرد
۱۳- تعمیرات کفش
۱۴- خدمات تاسیساتی
۱۵- خدمات تعمیر موبایل
۱۶- تنقلات
۱7- عرضهی لوازم خیاطی
اگر تصمیم دارید دکه یا زیرپلهای را برای اغذیه فروشی اجاره کنید، باید دقت و توجه بیشتری به همه مسائل ذکر شده داشته باشید. البته پخش اغذیه سرد در چنین محلی که متراژ کمی دارد، بهتر است. یافتن مکانی که در منطقهای پرتردد واقع شده باشد، برای همهی مشاغل پیشنهادی اولویت دارد. در مناطق لوکس و بالانشین شهر، اجاره یا خرید دکه و زیر پله توصیه نمیشود. در این محلهها به دلیل وجود فروشگاهها و مغازههای بزرگ و زیبا فرصتی برای دیده شدن کسب و کار شما وجود نخواهد داشت. با وجود مزایایی مانند: جمعیت زیاد و پرتردد بودن این مناطق، شناخت رفتار مشتری نکتهای است که نباید فراموش کرد. براساس ارزیابیهای انجام شده، تمایل خرید کردن از مغازهها و فروشگاههای بزرگ و تجملاتی در مشتریان این مناطق بیشتر است. چنین مکانهایی با متراژ کم، آزادی عمل را از شما سلب میکنند. برای فعالیت کردن در یک دکه یا زیرپله باید با سرعت بیشتری اجناس داخل مغازه را شارژ کنید و احتمال ایجاد تنوع در کالایی که عرضه میکنید بسیار پایین است. یکی دیگر از مشکلاتی که کسب و کارهای فعال در دکهها و زیرپلهها با آن مواجه هستند، پنهان ماندن این اماکن از دید مشتری است. با وجود تبلیغات و هزینه گزافی که برای شما به دنبال دارد، جذب مشتری در بعضی از مشاغل فعال در چنین مکانهایی با مشکلات عدیدهای همراه است.
اما در بازار و تجارت امروز ديگر نياز به داشتن يک ملک تجاري نداريد. شما مي توانيد با حداقل سرمايه به يک کسب و کار مدرن و امروزي مشغول شويد. يادتان باشد يا بايد سرمايه داشته باشيد يا زمان براي ثمر رسيدن و تخصص. بنابراين به سرمايه زياد نياز نداريد. تکنولوژي کار شما را راحت کرده است. به عنوان مثال:
- نویسندهی دورکار مستقل باشید.
- محتوا توليد کنيد.
- کار طراحی گرافیکی انجام دهید
- شبکههای اجتماعی را مدیریت کنید
- یک استندآپ کمدین شوید
- در اینستاگرام بدرخشید.
- تعمیرکار کامپیوتر در محل باشید
- سخنرانیهای انگیزشی راه بیندازید
- گواهینامههای مربی گری بگیرید و مربی شخصی شوید
- راننده اسنپ، تپ۳۰ یا کارپینو شوید
- خدمات مشاوره تغذیه آنلاین به دیگران بدهید
- خدمات اسپرت کردن و تزیین ماشین ارایه دهید
- برای طراحی منزل و محل کار ایده پردازی کنید
- کاشت و فروش کاکتوس راه بیندازید
- خدمات کترینگ غذا عرضه کنید
- مشاوره سئو بدهید
- کلاسهای سرگرمی برگزار کنید
- آرایشگاه سیار راه اندازی کنید
- فروشگاه مجازی لوازم دستدوم راه بیندازید
- فروشندهی صنایع دستی شوید
- مشاوره بازاریابی اینستاگرام انجام دهید
- غذای سیار تدارک ببینید
- وبلاگنویسی کنید
- خردهفروشی آنلاین راه بیندازید
- متخصص تبلیغات آنلاین شوید
- مشاورهی سفر و گردشگری بدهید
- فروشگاه اسنکهای آمادهی صبحانه راه بیندازید
- کاریابی اینترنتی راه اندازی کنید
- آژانس تبلیغاتی داشته باشید
- خدمات ترجمه ارائه دهید
- خدمات تعمیرگاه سیار ارائه دهید
- مراقبت از حیوانات خانگی انجام دهید
- خدمات باغبانی ارائه دهید
- خدمات دیجی برای مناسبت ها ارایه دهید
- راهنمای شغلی انجام دهید
- رزومه نویسی کنید
- فروشگاه کتاب آموزشی داشته باشید
- عکاسی کنید.
- خدمات خیاطی ارائه دهید
- فروشگاه کتابهای دستدوم کنکور راه اندازی کنید
- طراحی وبگاه انجام دهید
- نویسندهی کتاب الکترونیکی شوید
- خدمات نقاشی و دکوراسیون ارایه کنید
- اسباب مخصوص حیوانات خانگی بسازید و بفروشید
- آموزش خصوصی بدهید
- تاتو انجام دهید
- خدمات ماساژ درمانی ارایه کنید
- ویلا و خانه اجاره دهید
- عکس بفروشید
- به شخصیتی مشهور در آپارات تبدیل شوید
- وبینار برگزار کنید
- به حوزه سودآور بازیافت وارد شوید
- گوینده و دوبلور شوید
- فایلهای صوتی مختلف را پیادهسازی کنید
- به دیگران در انجام امور فردی شان کمک کنید
- خدمات حمل و نقل عرضه کنید
- وسایل منزل را تعمیر کنید
- تلفن همراه و تبلت تعمیر کنید
- نرم افزارهایی برای کاهش هزینههای کسب و کار یاد بگیرید
- زیورآلات دستی بسازید
- کارتپستال های خلاقانه طراحی کنید و بسازید
- شمعسازی کنید
- نویسندهی کتاب کودک باشيد
- پژوهش انجام دهید
- بازاریابی اینترنتی انجام دهید
- صفحه مجازی هواداران فوتبال یا کشتی راه اندازی کنید
بدانيد که دنيا و به خصوص کشور عزيزمان پر است از ايده ها و کارهاي انجام نشده و دست اول. برنده کسي است که اين فرصت ها و ايده ها را تبديل به کسب و کار نمايد. فقط کافي است به جاي اتلاف وقت با يک هدفگذاري و برنامه ريزي مدون دست کار شود و از ايت به بعد با کنجکاوي بيشتر به اطراف و مشکلاتي که در زندگي روزمره مردم وجود دارد بنگرد و آن مشکل را به يک فرصت طلايي براي کسب و کار تبديل کند. در کشور ما کم نيستند افرادي که با راه اندازي کسب و کار خانگي و کوچک هم اکنون تبديل به غول هاي کسب و کار در زمينه کاري خود شده اند. اگر نگاهي به گذشته کسب و کارهاي بزرگ و نامي و حتي زندگي نامه افراد کارآفرين بيندازيد مي بينيد بيشتر اين افراد علاوه بر مشکلات مالي با ايمان به خدا، تلاش، هدف گذاري، برنام ريزي و انگيزه قوي از راه اندازي کي کسب و کار کوچک به آن جايگاه رسيده اند. پس ايده هايتان را جدي بگيريد و از همين امروز با حداقل سرمايه اي که داريد حرکت کنيد. موفق باشيد و بهره ور
اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان
منابع:
مقاله بهترين ايده کسب و کار با سرمايه کم از پريسا جعفري
www.radbusiness.ir
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.