اجزا و فرایند بازاریابی اینترنتی

اجزا و فرایند بازاریابی اینترنتی

 دن و دن (2001.30-29) بازاریابی بهنگام را مجموعه ای از پنج جز زیر می دانند :
1.    ترفیع : ترفیع شامل تبلیغات و هر نوع فعالیت طراحی شده جهت ایجاد آگاهی مشتریان از محصولات شرکت است . اینترنت امکان توزیع گسترده تر و پیچیده تری را نسبت به حالت سنتی بازاریابی فراهم می کند و تامین کاتالوگ های سفارش شده را امکان پذیر می سازد .
2.     تماس یک به یک : منظور از تماس یک به یک عبارتست از تماس همزمان مشتریان شرکت از طریق لیست الکترونیکی و لیست های پستی شرکت در هر نقطه از جهان
3.     قطعی شدن معامله : انجام معامله به معنای تعیین قیمت و توافق طرفین است .
4.    مبادله : عبارتست از پرداخت وجه در ازای محصول خریداری شده . وجوه معامله از طریق ابزارهای دیجیتالی مثل کارت اعتباری صورت می گیرد .
5.    تامین سفارش : عبارتست از حمل کالاها و خدمات از سیستم سنتی یا ابزارهای دیجیتالی .

محمد و هکاران نیز ضمن بررسی مفهوم بازاریابی اینترنتی 5 عنصر را در بازاریابی اینترنتی معرفی می کنند :
1.    فرایند : بازاریابی اینترنتی همانند بازاریابی سنتی حالت فرایندی دارد ( توی ارائت بگو در اسلایدای جلوتر در این مورد توضیح کافی می دم )
2.    ایجاد و حفظ روابط با مشتریان : هدف بازار ایجاد و حفظ روابط با مشتریان است . امروزه هدف اصلی بازاریابی از یافتن مشتری به پرورش تعداد کافی از مشتریان متعهد و وفادار تغییر یافته است .
3.    بهنگام بودن : بازاریابی اینترنتی با سطوحی سرو کار دارد که در اینترنت قابل دستیابی است و حالت بهنگام دارد .
4.    مبادله : هسته اصلی کلیه برنامه های بازاریابی ، چه سنتی و چه اینترنتی ، بهنگام بودن مفهوم مبادله و انجام معامله است .
5.    برآورده ساختن اهداف هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده)

همانگونه که کفته شد بازاریابی الکترونیکی نیز مانند بازاریابی سنتی فرایندی دارد . این فرایند هفت مرحله دارد :
1.    تعیین استراتژی شرکت و استراتژی در سطح واحد کسب و کار
2.    تجزیه و تحلیل فرصت های بازار
3.    تدوین استراتژی بازاریابی
4.    طراحی تجربه مشتری
5.    طراحی برنامه بازاریابی
6.    ایجاد تعامل با مشتری
7.    ارزیابی نتایج برنامه بازاریابی

 

اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان

تهیه و تنظیم: ندا برجی

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.