داستان دکتر راد و کپي رايتينگ

داستان دکتر راد و کپي رايتينگ

گردآورنده: دکتر حسين اميني راد

اجازه بدهيد که ماجراي کپي رايتينگ را با داستاني از خودم برايتان تشريح کنم:

تعريف کپي رايتينگ و ارتباط با توليد محتوا در صفحات قبلي به طور جامع توضيح داده شد. اما ماجرا از اين قرار است که دکتر راد يک شرکت آموزش کسب و کار و مشاوره مديريت را اداره مي کند و درآمد خوبي هم دارد. براي همين از سال 1394 به فکر گسترش کسب و کار افتاد و به تازگي فروشگاه اينترنتي خود را راه اندازي کرد. اما همانطو که مي دانيد به دليل رقابت در حوزه مشاوره کسب و کار به خصوص مشاوره و اموزش بازاريابي و برندينگ به شدت زياد است. چه که اين افراد تخصصشان همين کار است. از آنجا که دکتر راد متخصص بازاريابي است بايستي مسلط به IT باشد يا اينکه از مشاور IT بهره مند شود. کم سوادي دکتر راد در حوزه IT باعث ان شده که سرعت پيشرفت او در راه اندازي کسب و کار اينترنتي بسيار پايين باشد. بنابراين به دليل رقابت شديد موجود، دکتر راد تصميم گرفت که چند راهکار تبليغاتي اثربخش براي سايت خودش www.radbusiness.ir اجرا کند. از جمله بازاريابي ايميلي، توليد محتوا، تبليغات پيامکي و برنامه هاي بازاريابي ديگر که هيچکدام از اين روش ها بازگشت سرمايه زيادي برايش نداشته است و هزينه ها هم به شدت بالا هستند. بنابراين کم کم مانند بسياري از استارتاپ ها نااميد مي شد. تا اينکه دکتر راد به صورت اتفاقي موضوع را به يکي از مشاوران مجتمع کسب و کار راد (مهندس جوربندي) در ميان مي گذارد. مهندس جوربندي در مورد روش‌های نوشتن بهتر متن هاي تبلیغاتی با او صحبت کرد. دکتر راد در همان لحظه متوجه شد که بازاريابي متني مي تواند جايگاه ويژه اي در کسب و کار اينترنتي دارد. به عنوان مثال به جاي استفاده از «ابزارهاي مديريت» از عبارت «ابزارهاي حرفه اي مديريت» مي تواند تا 25% فروش را افزايش دهد. اما باور اين موضوع در حوزه اجرا براي دکتر راد ناملموس بود. در هر صورت دکتر راد تصميم بر اين گرفت که خودش تاثير نوشتن يک متن عالي را آزمون کند. بر همين اساس دکتر راد از مشاور کار کشته اي چون مهندس جوربندي کمک بگيرد. مهندس جوربندي کمک زيادي به سواد فناوري و اطلاعات دکتر راد کرد، به طوري که دکتر راد تفاوت بين کپي رايتينگ و توليد محتوا را کاملا درک کرد. (تفاوت توليد محتوا و کپي رايتينگ در قسمت قبل توضيح داده شد.) اما درک اين نکته مهم است که اين دو ارتباط تنگاتنگي با يکديگر دارند و براي اينکه دکتر راد بتواند تمام برنامه هاي بازاريابي محتوا را اجرا کند بايستي تکنيک هاي اجرايي کپي رايتينگ ياد بگيرد. دکتر راد تا آن روز فکر مي کرد که محتواهايي که توليد کرده و در وب سايت خودش به اشتراک گذاشته کافي است. اما ناگهان به اين موضوع پي برد که محتواي عالي وب سايتش مخاطب زيادي نداشته است. جريان از اين قرار بود که دکتر راد با تکنيک هاي اجرايي کپي رايتينگ آشنايي نداشته و نمي دانسته چگونه يک متن تبليغاتي عالي بنويسد. مهندس جوربندي به او گفت که احتمالا محتوايي که شما در وب سايت خود گذاشتيد از تيترهاي حوصله بر استفاده شده است يا تيترها بيش از حد تخصصي است. حس مشتري مداري را به مخاطب القا نمي کند و يا حس اعتماد را براي مخاطب ايجاد نمي کند. در واقع کپي رايتينگ همين جا وارد عمل مي شود و به شما مي آموزد که چطور کاري کنيد که مخالب حتما محتواي شما را مطالعه کند.

پس از توضيحات مهندس جوربندي، دکتر راد به فکر فرو رفت و پي برد که حتی فروش محتوا به مشتری هم می‌تواند بخشی از استراتژی کپی رایتینگ باشد و کاري کند که مخاطب با او درگير شود نه اينکه با متن تبليغاتي وقت مخاطب را بگيرد. محتواي خود را سخاوتمندانه به مخاطب ارائه دهد و اين حس را به او منتقل نمايد. کاري کند که مخاطب تبديل به مشتري شود و از وب سايتش خريد کند نه اينکه به مخاطب بفروشد که اين کار را محتواي توليدي وب سايتش انجام مي دهد.

پس از اين مشاوره اي که مهندس جوربندي انجام داد. دکتر راد تصميم گرفت در مکاتبات ايميلي خود نيز تاثير کپي رايتينگ تست کند. متن تبليغاتي دکتر راد قبل از يادگيري کپي رايتينگ از اين قرار بود:

«سلام مدير محترم؛ ابزارهاي مديريتي را از ما بخواهيد. تخفيف فروشگاه راد فقط تا 10 روز. www.radbusiness.ir

دکتر راد با اين متن تبليغاتي جواب قابل توجهي نمي گرفت. اما اکنون دکتر راد مي داند که چگونه يک متن عالي تبليغاتي را بيافريند. دکتر راد به سراغ ادرس هاي ايميلي مشتريان بالقوه خود مي رود تا با دانش جديد متن تبليغاتي خود را ارسال نمايد.

«سلام مدير محترم؛ من راهي را پيدا کرده ام که شما بتوانيد با هزينه و وقت کمتري بدون نياز به مشاور، ابزار مديريتي مورد نياز خود را تهيه کنيد. در صورت عدم رضايت شما تا  روز به هيچ قيد و شرطي تمام وجه مسترد خواهد شد. فقط کافي است با ما تماس بگيريد. www.radbusiness.ir»

دکتر راد حس خوبي به اين متن دارد و فکر مي کند که با اين متن تبليغاتي حس برد را به مشتري بالقوه خود منتقل مي نمايد. دکتر راد اين متن را به 100 نفر از مشتريان بالقوه خود فرستاد. با اين ايميل، فروش فروشگاه راد تغيير کرد. تنها کاري که دکتر راد انجام داد فقط متن تبليغاتي بوده و اين تاثير عجيب کپي رايتينگ است.

اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان

 

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.