عدد يک، خطرناک ترين عدد در بازاريابي
خطرناک ترين عدد در بازاريابي عدد يک است. اين عدد کسب و کارها را شکننده مي کند. آيا کسب و کار شما فقط يک منبع سرنخ دارد؟ يک مشتري مهم دارد؟ به يک رسانه متکي است؟ يک محصول پيشنهادي دارد؟ اگر پاسخ شما به هر يک از اين سوالات مثبت است، بنابراين کسب و کار شما شکننده است و تغييري کوچک در شرايط خارج از کنترل شما مي تواند اثري ويران کننده داشته باشد. بسياري از کسب و کارها وقتي گوگل الگوريتم مويور جستجوي خود را تغيير داد ضربه سختي خوردند. اين کسب و کارها تمام بودجه بازاريابي خود را صرف بهينه سازي براي موتور جستجو کرده بودند و کي شبه تمام منبع سرنخ خود را از دست دادند. به طور مشابه وقتي گوگل شروع کرد به ايجاد تغييراتي در نوع تبليغات پولي که نمايش مي داده حتي تبليغ دهندگاني که مبالغ بالايي هر ماهه پرداخت مي کردند سيلي گوگل را چشيدند. گوگل ناگهان هزينه نمايش برخي آگهي ها را چهار، پنج و گاهي تا ده برابر مقدار قبل افزايش داد. اين تغيير آگهي دهندگان را مجبور کرد تا همين کمپين هاي خود را متوقف کنند و سعي کنند مشکل به وجود امده را حل کنند يا منبع ديگري براي سرنخ بيابند. در اين مدت کسب و کار آن ها به نوعي متوقف شد. نمونه ديگر غير قانوني شدن فکس انبوه در ايالات متحده که باعث شد بسياري از کسب و کارهايي که فقط به اين منبع سرنخ وابسته بودند ورشکسته شوند.
گام اول اين است که متوجه بشويد عدد يک کجا مي تواند به شما آسيب برساند. چند مثال ذيل مي تواند به شما کمک کند:
اگر بزرگ ترين مشتري شما، شما را رها کند و از رقيب خريد کند يا کارش را تعطيل کند چه مي شود؟
اگر تغيير در قوانين دولتي منجر به غير قانوني شدن محصول شما شود يا به موجب قانوني جديد محصول شما ديگر خريدار نداشته باشد چه مي شود؟
اگر استراتژي تبليغاتي اصلي شما از کار بيفتد چه مي شود؟
اگر هزينه هاي تبليغاتي شما ناگهان به طور قابل توجهي افزايش پيدا کند چه مي شود؟
اگر رتبه بالاي شما در نتايج جستجو از بين برود يا قيمت تبليغات کليکي شديدا افزايش پيدا کند چه مي شود؟
اگر بزرگ ترين تامين کننده شما قيمت را افزايش دهد يا با کمبود منابع مواجه شود و يا کارش را تعطيل کند چه مي شود؟
اگر به ايميل مارکتينگ متکي باشيد و دولت آن را غيرقانوني اعلام کند چه مي شود؟
تمام اين حالات مي تواند براي شما اتفاق بيفتد اگر به يکي از هر چيزي متکي باشيد، خودتان را در موقعيت خطر قرار داده ايد. بنابراي نقاط آسيب پذير خود را شناسايي کنيد و از بين ببريد.
در اين صورت اگر قوانين تغيير کنند، قيمت تبليغات افزايش پيدا کند يا ناگهان استراتژي کارايي خود را از دست بدهد کسب و کار شما در امان خواهد بود. وقتي فقط به يکي از هر چيزي متکي نباشيد قدرت در اختيار شماست. جيم ران مي گويد: بايد در تابستان به فکر زمستان باشيد. آسمان آبي تابستان مي تواند به راحتي ما را فريب دهد. بايد براي زمستان آماده شد، زمستان مي رسد. هميشه اين گونه بوده است.
اگر هيچ کدام از اين وضعيت ها رخ ندهد، حداقل شما کسب و کار ارزشمند و مستحکم بنا نموديد.
يکي از رايج ترين وضعيت ها اين است که کسب و کارها فقط يک منبع سرنخ دارند. توصيه مي کنم حداقل پنج منبع سرنخ و مشتري جديد داشته باشيد. پيشنهاد مي کنم بيشتر اين پنج منبع منابعي باشند که براي استفاده از آن ها بايد پول خرج کنيد. به دو دليل استفاده از رسانه هاي پولي را پيشنهاد مي کنم:
اول اين که قابليت اعتماد بالايي دارند. اگر به روزنامه پول بدهم تا آگهي مرا چاپ کند به احتمال بسيار زياد چاپ خواهد شد. داشتن يک جريان ثابت از سرنخ ها يا مشتريان جديد از روش هاي رايگان بسيار سخت است.
دوم اين که بازاريابي پولي شما را وادار مي کند روي نرخ بازگشت سرمايه خود متمرکز شويد. اگر يک روش بازاريابي پولي نتيجه مفيدي نداشته باشد آن را متوقف مي کنيد و زمان و پول بيشتري هدر نمي دهيد. در صورتي که اگر روشي به ظاهر رايگان انتخاب کنيم، مانند بازاريابي دهان به دهان، چون مجبور نيستيم ابتدا پولي خرج کنيم ممکن است زمان بسيار زيادي را براي روي بي نتيجه هدر دهيم. همچنين هزينه فرصت هاي از دست رفته نيز وجود دارد که اگر با دقت روش مناسب را انتخاب کنيم اين فرصت هاي از دست رفته تبديل به مقادير زيادي پول واقعي خواهند شد. هنر و توانايي تبديل پيوسته پول تبليغات با استفاده از بازاريابي مستقيم به سود بيشتر، کسب و کار شما را جهننده خواهد کرد به طوري که ضربه اي کوچک تبديل به رشد سريع خواهد شد.
برگرفته از: کتاب برنامه بازاريابي يک صفحه اي نوشته آلن ديب، مترجم: محمد يوسفي
www.radbusiness.ir
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.