برنامه بازاريابي به شيوه دکتر راد - قسمت 8

برنامه بازاريابي به شيوه دکتر راد

قسمت هشتم

 

بزرگترین اهرم در هر کسب وکاری، بازاریابی است. اگر فعالیت هایی بازاریابی 10% بهتر شود، می تواند تأثیری نمایی یا تصاعدی در نتیجه نهایی داشته باشد. بازاریابی با زندگی روزانه همه سر و کار دارد. بازاریابی وسیله ای است که استانداردهای زندگی را ایجاد و در اختیار مردم قرار می دهد. اما نکته مهم آنست که کارآفرین و صاحب کسب و کار بودن از شما یک متخصص بازاریابی نمی سازد. در حقیقت دانش بسیاری از کارآفرینان در این زمینه بسیار کم است. متاسفانه امروزه بازاریابی در نزد بسیاری از مدیران ارشد شرکتهای ایرانی مترادف فروش، ویزیتوری، تبلیغات و ... می باشد. در حالی که بازاریابی چیزی بسیار بیشتر از چاپ کارت پستال، داشتن یک وب سایت با گرافیک خوب یا تبلیغات بدون استراتژی است. بازاریابی اثربخش سبب میشود تا مشتریان در زمانی که شما می خواهید رفتارهایی را که شما مایل هستید از خود نشان دهند. ایجاد چنین رویکردهای اثربخشی در تلاش های بازاریابی سهل و آسان نیست و مستلزم تحقیقات، مطالعه، برنامه ریزی و اجرای بسیار دقیقی است. این دقیقا همان نقشی است که یک متخصص بازاریابی ایفا می نماید. اساسا اکثر سازمان های ایرانی از سیستم مدیریت علمی برخوردار نیستند. به همین دلیل است که هیچ یک از سازمان های ایرانی جزء شرکت های برتر دنیا نیستند. اکثر کارآفرینان ایرانی با توجه به ارتباطات خود و یا هوش تجاری و فرصت یابی که داشته اند، در زمان مناسب وارد بازار مناسب شده اند. بدیهی است که بسیاری از ایشان رشد خوبی را نیز در طول فعالیت سازمان خود تجربه نموده اند. اما با گذشت زمان، بسته به نوع تجارت و مهارت های رهبری، با فضای بسیار رقابتی مواجه شده و دیر یا زود به چالش کشیده می شوند. کما اینکه این روزها نیز شاهد ورشکستگی شرکت های زیادی نیز هستیم. اگر چه اوضاع اقتصادی تاثیر بسیار زیادی دارد، اما دلیل بسیاری از شکست های تجاری عدم برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و سیستم استاندارد و علمی بازاریابی است.

آلن ديب مي گويد: ویلی سوتون، یک سارق بانک آمریکایی قهار بود. در طول 40 سالی که دزدی می کرد میلیون ها دلار دزدیده بود و تقریباً نیمی از زندگی بزرگسالی خود را در زندان گذراند وهمچنین توانست سه بار فرار کند. وقتی یک گزارشگر از او پرسید که چرا از بانک ها دزدی می کرده است جواب داد: چون پول آنجاست. در کسب و کار هم باید شدیداً روی بازاریابی تمرکزکنیم چون جایی است که پول آنجاست.

برنامه بازاریابی، جزو آن 20 % از تلاشي است که منجر به 80% از نتایج در کسب وکارتان مي شود.

برنامه بازاريابي تبدیل به یک نوشته زنده در کسب وکار شما می شود. چیزی که می توانید روی دیوار دفتر خود بچسبانید و به مرور زمان به آن مراجعه کنید و پیوسته آن را پالایش کنید و بهبود بخشید. مهم تر از همه اینکه عملی و کاربردي است. نیاز به فهم هیچ کلمه یا اصطلاح مدیریتی نیست و برای تهیه و فهمیدن آن نیازی نیست حتما مدرک MBA داشته باشد.

برنامه بازاریابی یک پیشرفت مهم در اجرای بازاریابی بوده است. مشاهده کرده ام تعداد شکایت ها از سوی صاحبان کسب وکارها در اجرای برنامه بازاریابی با کمک آن به طور قابل توجهی کاهش یافته است. صاحبان کسب وکارهای کوچک که هیچ وقت فرصت، پول یا علم کافی برای بهره مندي از يک مشاور بازاريابي حرفه اي را ندارند، اکنون می توانند یک برنامه بازاریابی داشته باشند. در نتیجه، منافع زیادی از شفافیت در بازاریابی خود به دست آورده اند.

www.radbusiness.ir

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.