برنامه بازاريابي به شيوه دکتر راد- قسمت 28

برنامه بازاريابي به شيوه دکتر راد

قسمت بيست و هشتم

 

ايميل مارکتينگ:

ايميل، راهي مستقيم و خصوصي براي ارتباط با مشتريان بالقوه و فعلي است. با گسترش استفاده از گوشي هاي هوشمند تقريبا همه به راحتي به ايميل دسترسي دارند. در فرآيندهاي بازاريابي، گرفتن سرنخ و تغذيه آن دو مرحله ضروري هستند. با اين کار مي توانيم با مشتريان بالقوه و علاقه مند به صورت هوشمندانه تعامل داشته باشيم. مشترياني که ممکن است هنوز به نقطه اي نرسيده باشند تا تصميم به خريد بگيرند. به طور کلي اکثر مشتريان بالقوه شامل اين نوع مي شوند و براي فروش آينده بسيار ضروري هستند.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در سال ۱۹۷۸، گری توئرک (Gary Thuerk) از شرکت Digital Equipment Corporation به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل‌ آماده و ارسال کند، متنی نوشت و آن را همزمان برای حدود ۴۰۰ مشتری فرستاد. این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!

در واقع من خود را پدر ایمیل مارکتینگ می‌دانم نه اسپم، این دو با هم فرق دارند. اسپم یعنی ارسال ایمیل‌های ناخواسته و بی‌اجازه به صورت انبوه. در مقایسه،Email Marketing  تمرکز بر لیست هدفمندی از افراد است که به کالا، خدمت یا اطلاعاتی که شما برای آنها می‌فرستید علاقه دارند.

جالب است بدانید بازاریابی با نامه قبل از آن هم وجود داشت. پس ببینیم این روش بازاریابی چرا اینقدر محبوب شد.

دهه ۹۰؛ دوران بمباران ایمیلی

تا اواخر دهه 90، بازاریابی مستقیم همچنان رونق داشت. خیلی از شرکت‌ها نامه‌های کاغذی به در خانه‌ها می‌فرستادند. بازاریابی تلفنی هم که اوج گرفته بود. هر شرکت کلی نیروی بازاریاب تلفنی استخدام کرده بود که به تک تک خانه‌ها زنگ می‌زدند و هرچیزی، از سهام گرفته تا شکلات می‌فروختند. هرکدام از این روش‌ها کلی هزینه و دردسر داشت. این داستان تا زمان رسیدن اینترنت به خانه‌ها ادامه داشت. اینترنت پنجره جدیدی را در دنیای ارتباطات باز کرد. دهه ۹۰ دوران شروع ایمیل مارکتینگ بود.

راه‌اندازی اولین سرویس ایمیل رایگان در دنیا یعنی Hotmail، نقطه عطفی در ایمیل مارکتینگ حساب می‌شود. چون قبل از آن فقط کارمندان دولتی، شرکت‌های بزرگ و دانشجویان یا اساتید دانشگاه ایمیل داشتند. با گسترش ایمیل به عنوان راهی سریع و مؤثر برای ارتباط مستقیم، بازاریاب‌ها‌ یکی یکی سوار این قطار شدند و صندوق‌های ایمیل کاربران، کم‌کم پر از پیام‌های تبلیغاتی شد. کاربران ایمیل هر روز باید ده‌‌ها ایمیل کاری و غیرکاری می‌خواندند و جواب می‌دانند. تا جایی که باز کردن صندوق دریافت ایمیل به یک کار روتین صبحگاهی تبدیل شده بود.

مشکل بزرگ در این دوران، ایمیل‌های ناخواسته و اسپم بود که همچنان وجود داشت و روز به روز جدی‌تر می‌شد. هرکسی به راحتی لیستی از آدرس ایمیل مردم جمع می‌کرد و هرچه دلش می‌خواست را می‌فرستاد. هیچ قانون درست و حسابی یا سرویسی که بتواند این ایمیل‌ها را تشخیص دهد، وجود نداشت.

جلوی اسپم را از هرجا بگیرند، منفعت است...

اولین قانون در سال ۱۹۹۸ وضع شد. در این قانون، همۀ ارسال‌کننده‌‌های ایمیل ملزم شدند امکان انصراف کاربر از دریافت ایمیل را فراهم کنند.

این قانون به تنهایی کمک زیادی به جلوگیری از ایمیل‌های اسپم نکرد. تا این که در سال ۲۰۰۳ قانون دیگری به نام Can Spam وضع شد. این قانون چند بند دارد که به طور خلاصه به ارسال‌کننده‌های ایمیل انبوه می‌گوید مجاز به انجام چه کارهایی هستند و چه کارهایی را نباید انجام دهند. با این که این قانون جریمه نسبتاً سنگینی برای اسپم کننده‌ها تعیین کرده است، اما مدت زیادی طول کشید تا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و دریافت کننده‌های ایمیل با این قانون سازگار شوند.

حالا بزرگترین سرویس‌های ایمیل مثل جیمیل، Hotmail، AOL و... به کاربران اجازه می‌دهند با زدن یک دکمه، اسپم بودن ایمیل را اعلام کنند. به علاوه، الگوریتم‌های پیشرفته به صورت خودکار ایمیل‌های ناخواسته را به پوشه اسپم‌ها می‌فرستند.

بعد از این اتفاقات بود که فرستادن ایمیل به تنهایی کافی نبود. چون نمی‌شد مطمئن شد که ایمیل ارسال شده به Inbox کاربر می‌رسد یا نه چه برسد به این که کاربر آن را باز کند.

در نتیجه، بازاریاب‌ها فقط در صورتی می‌توانند به کسی ایمیل بفرستند که خود کاربر خواسته باشد.

چالش‌های بعدی باز شدن ایمیل و انجام عملی مثل خرید بود. باید روی محتوای ایمیل تمرکز بیشتری و کاربر را درگیر می‌کردند:

امروزه سیستم‌های اتوماسیون بازاریابی ایمیلی با قابلیت بخش بندی (Segmentation) و ساخت لیست پیشرفته، کار بازاریابی ایمیل را آسان‌تر کرده است. با این که حالا ابزارهای متنوع و پیشرفته‌ای برای ارسال انبوه ایمیل ساخته شده و استفاده از ایمیل هم گسترش یافته است، اما هنوز کسب‌وکارهای زیادی هستند که فکر می‌کنند هزینه کردن برای شبکه‌‌های اجتماعی یا تبلیغات سنتی بهتر از وقت گذاشتن روی ایمیل است.

ایمیل مارکتینگ چه مزیت‌هایی دارد؟

ایمیل در تمام مراحل آگاهی تا وفادارسازی مشتری می‌تواند کاربرد داشته باشد. این که چطور از ایمیل استفاده کنید و با آن چه مزیتی ایجاد کنید باعث می‌شود کمپین ایمیلی شما موفق شود.

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • بازگشت سرمایه (ROI) بالا: به زبان ساده ROI یعنی در ازای خرجی که می‌کنید، چقدر سود می‌کنید. بازگشت سرمایه‌ ایمیل مارکتینگ را می‌توان به طور دقیق محاسبه کرد. مهم‌تر این که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال‌های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایتMarketingschools، مقایسه‌ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.
  • ارزان و سریع است: ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالت، فقط باید هزینه‌های یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که آن هم وابسته به میزان مصرفتان تعیین می‌شود.
  • انعطاف پذیریهر نوع محتوایی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.
  • قابلیت رصد رفتار مصرف کننده: با پیشرفت سرویس‌های ایمیل مارکتینگ، به راحتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می‌دهند، می‌توانند با خرید این سرویس‌ها از رفتار مصرف‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.
  • هدف‌گیری مستقیممی‌توان آدرس‌های ایمیل را از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری کرد و آنها را در لیست‌هایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس این خانم در دسته مشتریان آرایشی بهداشتی قرار می‌گیرد و ایمیل‌های متناسب با نیازش را برای او می‌فرستید.
  • به راحتی می‌توان ایمیل جمع کرد: الان در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبت‌نام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند. یا خبرنامه‌ جذابی بسازید که مخاطب‌های شما حاضر شوند برای دریافتش ثبت‌نام کنند و آن را بخوانند.

www.radbusiness.ir

بانک ایمیلی بخریم یا لیست جمع کنیم؟

در حال حاضر، خرید لیست ایمیل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا؟

  1.  هیچ تضمینی وجود ندارد که لیست خریداری شده دارای ایمیل‌های واقعی باشد.
  2. این بانک‌های ایمیلی به چندین نفر فروخته می‌شوند. پس احتمال شناسایی فرستنده به عنوان ارسال کننده اسپم زیاد می‌شود.
  3. حتی اگر بانک ایمیلی براساس شغل دسته‌بندی شده باشد، احتمال کمی دارد ایمیل ارسالی شما متناسب با نیاز کاربر باشد.
  4. در صورت استفاده از این لیست‌ها، خطر اسپم شدن بسیار بالا است.
  5. احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ شما بسیار پایین خواهد بود.
  6. ارسال ایمیل بدون اجازه و درخواست کاربر، خلاف قوانین حفظ حریم شخصی است.
  7. با این کار تصویر برند خودتان را خراب می‌کنید.

همین دلایل برای نخریدن بانک ایمیل کافی است. شاید جذب کاربران و جمع کردن لیست مدت زیادی طول بکشد اما در هر صورت ارزشش را دارد.

در یک کلام، با جمع کردن لیست ایمیل توسط خودتان و رضایت داشتن کاربران از دریافت ایمیل، هیچکدام از مشکلات گفته شده پیش نمی‌آید و احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ بیشتر می‌شود.

پس مثل هر روش بازاریابی دیگر باید نکات و اصولی را در نظر بگیریم. مهم‌ترین موارد ذيلا فهرست‌وار امده است.

۱. مخاطبان ایمیل‌ را بشناسید

بهترین تبلیغات یا محتوا آنهایی هستند که با نیاز و علاقه مخاطب تناسب دارند. هرچه این تناسب دقیق‌تر باشد احتمال باز شدن ایمیل و خرید از شما هم بیشتر می‌شود.

برای شناخت مخاطب چندین راه مختلف وجود دارد. می‌توانید از خودش بپرسید. اگر قرار است مشتری فرمی را پر کند، سوال‌هایی را از او بپرسید که در آینده بتوانید از جواب‌هایش برای ارسال محتوای هدفمند استفاده کنید. برای مثال: اگر مشتری فروشگاه اینترنتی شما برای خرید محصول باید عضو سایت شود، یک سوال دربارۀ شغل یا محصولات موردعلاقه‌اش بسیار مفید است. می‌توانید برای نوجوان دانش‌آموز اخبار بازی‌های رایانه‌ای را بفرستید و برای خانم‌ خانه‌دار نکات ‌خانه‌داری و در هر موضوع محصولات متناسب را معرفی کنید.

با این سوال‌ها دنبال این هستیم که گروه‌های هدف را تقسیم‌بندی کنیم. به این نوع تقسیم‌بندی کردن تقسیم­‌بندی بازار (Market segmentation) می‌گویند.

یک راه دیگر برای تقسیم‌بندی مشتریان، تدوین پرسونا است. پرسونا خلاصه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات هر گروه از مشتریان یا مخاطبان است.

۲. محتوای جذابی برای مخاطب داشته باشد

مشتری اگر بخواهد محصولی بخرد با گوگل یا هر روش دیگری جستجو می‌کند و محصول موردنیاز را پیدا می‌کند. پس فرستادن لیستی از محصولات جدید فروشگاه فایده زیادی ندارد. یا اگر می‌خواهید اخبار یک هفته قبل را در قالب یک خبرنامه بفرستید هم این کار جذاب نیست چون حالا پیگیری اخبار از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خبری لحظه‌ای دنبال می‌شود.

به جای این دو حالتی که گفتیم، می‌توانید مطالب آموزشی مطابق محصولی که مشتری از شما خریده است بفرستید یا فقط تخفیف‌های ویژه را اطلاع دهید.

اگر وبلاگی در وبسایت خود دارید، بهترین مقالات هفته را در یک ایمیل معرفی کنید.

خلاصه حرفمان این است که اگر می‌خواهید ایمیلی بفرستید که مشتری به واسطه آن وارد سایت شود یا از شما خرید کند، باید ارزش افزوده‌ای نسبت به سایر راه‌های ارتباطی ایجاد کنید. ایمیل شما باید به اندازه‌ای جذاب باشد که همه مشتاق دریافت کردن و باز کردنش باشند.

۳. دعوت به تعامل کند

هر پیام تبلیغاتی یا محتوای شما هدفی دارد. این هدف می‌تواند دعوت به خواندن یک مقاله در سایت، دیدن یک ویدیو یا خرید باشد.

این دعوت‌ها به اصطلاح Call to Action یا فراخوان عمل هستند. این که چطور، با چه متنی و با چه پیشنهادی مخاطب را دعوت کنید بسیار مهم است.

۳. قابل ردیابی و رصد باشد

اکثر پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ امروزی گزارش‌های خوب و کاملی از شاخص‌های مختلف دارند. فقط باید موقع انتخاب سرویس خودتان باید دقت کنید که گزارش‌ها بهتر و دقیق‌تر باشند.

۴. تست و بهینه‌سازی مداوم انجام دهید

حالا که گزارشی از عملکرد ایمیل‌های ارسالی و رفتار مخاطبان دارید، می‌توانید ایده‌ها و طراحی‌‌های مختلف را تست کنید. طرح‌بندی متفاوت، استفاده از تصاویر، دکمه‌های CTA با رنگ و متن مختلف و در نهایت لحن صمیمی یا رسمی را تست کنید. ببینید کدام یکی از این حالت‌ها بازخورد بهتری دارد.

یا حتی تعداد ایمیلی که می‌فرستید را بهینه‌سازی کنید. ببینید یک ایمیل پرمحتوای هفتگی بهتر است یا ایمیل روزانه با محتوایی محدود و خلاصه.

۶. منظم و پیوسته باشید

شرط مهم در هر نوع بازاریابی، پیوستگی است. یادتان نرود که دعوت کردن مداوم به عضویت، بهترین راه جمع کردن لیست ایمیل است. پس انتظار نداشته باشید در عرض چند هفته هزاران نفر عضو خبرنامه یا سایت شما شوند. ارسال ایمیل را به صورت مداوم و منظم انجام دهید تا در بلند مدت نتیجه بگیرید.

www.radbusiness.ir

روش‌های ارسال ایمیل انبوه

بهترین راه ارسال ایمیل انبوه در حال حاضر استفاده از پنل یا سرویس ایمیل مارکتینگ است. چندین پلتفرم ارسال ایمیل انبوه وجود دارد که هرکدام امکانات و ویژگی‌های متنوعی دارند.

متاسفانه بعضی از این سرویس‌های خارجی کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرده‌اند و برای استفاده از بعضی هم محدودیت‌هایی داریم. مثلاً سخت شدن واریز دلاری یا گران بودن سرویس برای ایرانی‌ها دو محدودیت بزرگ هستند.

البته در این شرایط، سرویس‌های ایرانی خوبی در حال خدمات‌دهی هستند.

چند سرویس پرکاربرد و قابل استفاده در ایران را در این فهرست معرفی می‌کنیم:

  • پاکت
  • Sendplus
  • Elastic Mail
  • Mailerlite
  • Mailchimp
  • نجوا

این سرویس‌ها خدمات پایه یکسانی دارند اما امکان دارد خدمات جانبی متنوعی داشته باشند.

 

از ارسال اسپم بپرهيزيد.

در بسياري از کشورها قوانين سختي براي بازاريابي ايميلي وجود دارد به طوري که شما براي ارسال ايميل بايستي از مخاطب خود اجازه بگيريد. به همين دليل است که فرم دريافت ايميل در وب سايت شما ضروري است.

اما بعضی اوقات به خاطر عواملی که خارج از کنترل ما است چنین اتفاقی می‌افتد. به هرحال اگر از یک سرویس‌دهنده خوب استفاده می‌‌کنید، با رعایت این نکات احتمال اسپم شدن خیلی کم می‌شود. بنابراين حتما به اين نکات توجه کنيد.

  1.  از کاربران اجازه بگیرید و بگذارید داوطلبانه عضو لیست ایمیل شما شوند.
  2.  فرمی که کاربران با آن در لیست ایمیل عضو می‌شوند مشخص باشد.
  3.  تمام ایمیل‌ها باید لینک یا دکمه‌ای برای «لغو عضویت» داشته باشند.
  4. اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی (شرکت یا فرد) را در ایمیل بنویسید.
  5.  عنوان ایمیل ارسالی نباید فریبنده و گمراه‌کننده باشد.
  6. از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه معتبر و مشهور استفاده کنید.
  7. لیست مخاطبان خود را بهینه‌سازی کنید.
  8. ایمیل‌های آزاردهنده و بی‌محتوا نفرستید. گزارش اسپم توسط کاربر باعث می‌شود سرویس‌های فرستنده یا گیرنده ایمیل شما را به عنوان اسپم بشناسند.
  9. آدرس و نام فرستنده واضح و رسمی باشد.
  10. از کلمات و عباراتی که بیشتر در ایمیل‌های اسپم استفاده می‌شوند دوری کنید.
  11. ايميل را همانند يک ربات ننويسيد. در ارسال ايميل هاي گروهي، متن را طوري بنويسيد که گويي براي يک نفر نوشته شده است.
  12. از يک سيستم ايميل مارکتينگ تجاري استفاده کنيد.
  13. چيزهاي ارزشمند برايشان بفرستيد.
  14. هيچ وقت ليست هاي ايميل خريداري نکنيد. چون مخاطبان شما صراحتا اجازه نداده اند که برايشان ايميل بفرستيد.

www.radbusiness.ir

 انواع ایمیل در بازاریابی ایمیلی

با یک جستجوی اینترنتی ساده به راحتی می‌توانید وبسایت ها و منابع مختلفی بیابید که هر کدام از آنها انواع بازاریابی ایمیلی را به شکلی خاص معرفی می‌کنند. برخی از آنها یک فهرست 12 موردی و برخی نیز فهرست‌های 16 موردی برای انواع آن، ارائه داده‌اند که بیشتر آنها مواردی تکراری و حاشیه‌ای هستند. با توجه به سابقه قبلی و همچنین تجربه خود در زمینه ایمیل مارکتینگ، انواع مختلف این روش‌ها را در 6 گروه قرار داده‌ایم:

  • ایمیل‌های خبری یا خبرنامه‌ها (Email Newsletters): این ایمیل‌ها به‌صورت اخبار کوتاه و حاوی پیام‌های تبلیغاتی از هستند که شرکت‌ها برای مخاطبان خود ارسال می‌کنند و از این طریق ارتباط خود را با آنها حفظ می‌کنند.
  • ایمیل‌های تبلیغاتی یا اسپانسری (Sponsorship Emails): این نوع ایمیل بیشتر برای شرکت‌هایی کاربرد دارد که هنوز جامعه هدف خود را تشکیل نداده و به دنبال جذب بازدید کننده و مشتری بیشتر هستند. در این ایمیل‌ها اطلاعاتی درباره خصوصیات شرکت،‌ محصولات و خدمات آن ارائه می‌شود تا از این طریق بازدیدکنندگان بیشتری برای کسب‌وکار خود جذب کنند.
  • ایمیل‌های اختصاصی (Dedicated Emails): می‌توانیم اسم ایمیل‌های ویژه نیز برای آنها به کار ببریم و در مورد ایمیل‌های هستند که به طور ویژه درباره یک موضوع خاص یا یک هدف خاص برای کاربران ارسال می‌شوند. مثلاً ممکن است، یک شرکت از طریق ایمیل اختصاصی به مشترکین خود در رابطه با تخفیف‌های ماهانه یا سالانه اطلاع دهد.
  • ایمیل‌های Digest: این ایمیل‌ها تقریباً همانند ایمیل‌های خبری هستند، اما به طور کلی اطلاعاتی در رابطه با فعالیت‌ها و خدمات شرکت‌ها ارائه می‌دهند که در زمان‌های گذشته انجام گرفته و در ماه‌های پیش رو نیز قرار است انجام بگیرد. در واقع، این ایمیل‌ها باعث می‌شود که کاربران در جریان فعالیت شرکت‌ها قرار گیرد.
  • ایمیل‌های تبادلی (Transnational Email): این نوع ایمیل‌ها به تبادل اطلاعات بین شرکت‌ها و کاربران اختصاص می‌یابند. به عنوان مثال، زمانی که شما به عنوان مشترک یک خبرنامه ثبت‌نام می‌کنید، یا فرم عضویت یک وبسایت را پر می‌کنید، این ایمیل‌های تبادلی هستند که به شما در رابطه با ثبت نام و نحوه ادامه آن اطلاع می‌دهند. برخی از وب‌سایت‌ها، ایمیل‌های خوش‌آمدگویی را به صورت مجزا دسته بندی می‌کنند، این در حالی است که آنها هم در بین ایمیل‌های تبادلی قرار می‌گیرند.
  • ایمیل‌های پرورش مخاطب (Lead Nurturing Emails): این روش از بازاریابی ایمیلی را می‌توان گام بعدی استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی یا اسپانسری در نظر گرفت. در واقع، شما در مرحله قبل بازدیدکننده و ترافیک مورد نظر خود را جذب کرده‌اید و در حال حاضر این کاربران به عنوان مشترک وب‌سایت شما شناخته می‌شود. در این مرحله، شما به سراغ ایمیل‌های پرورش مخاطب خواهید رفت و سعی می‌کنید پیشنهادهایی برای آنها مطرح کنید که شرایط برای تبدیل آنها به مشتری فراهم شود.

چند آمار جذاب در مورد ایمیل مارکتینگ

  • تعداد حساب کاربری‌های ایجاد شده برای ایمیل در سال 2016 به بیش از چهار و نیم میلیارد عدد رسیده است.
  •  در سال 2016، نزدیک به 200 میلیارد ایمیل ارسال و دریافت شده است که در حدود 108 میلیارد ایمیل مربوط به بخش کسب‌وکار است.
  •  در حدود 78 درصد از ایمیل‌های بازاریابی با استفاده از حساب‌های کاربری شخصی ارسال شده‌اند.
  •  تعداد اکانت‌های ایجاد شده در حوزه ایمیل مارکتینگ تقریباً سه برابر مجموع اکانت‌های ایجاد شده در فیسبوک و توییتر است.
  • تقریباً 57 درصد از دارندگان حساب کاربری ایمیل بین 10 تا 60 دقیقه از زمان خود را در این حساب کاربری می‌گذرانند.
  • کسانی که از ایمیل در حرفه خود استفاده می‌کنند، 13 ساعت از ساعت کاری خود در طول هفته را در قسمت صندوق ورودی ایمیل هستند.
  •  در حدود 92 درصد از افراد بزرگسال دارای اینترنت، از ایمیل استفاده می‌کنند و 61 درصد از آنها به طور میانگین هر روز از آن استفاده می‌کنند.
  •  بیش از 90 درصد از افراد، حداقل یک بار از حساب کاربری ایمیل خود در سال استفاده می‌کنند.
  • 41 درصد از دارندگان حساب کاربری ایمیلی، از گوشی همراه برای دیدن ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند.
  • در حدود 23 درصد از افرادی که ایمیل‌ها را در گوشی همراه خود می‌بینند، مجدداً در دستگاه دیگر نیز ایمیل‌ها را چک می‌کنند.
  • در حدود 70 درصد از باز کنندگان ایمیل‌های رسیده از طرف شرکت‌های و مؤسسات، استفاده از تخفیف یا کوپن خرید را عامل اصلی باز کردن ایمیل‌ها می‌دانند.
  •  توانایی جذب مشتری جدید در سرویس ارسال ایمیل بیش از 40 برابر فیسبوک و توییتر است.
  • ایمیل‌های خبری به عنوان بهترین شیوه برای نگهداری و توسعه مخاطبان یک کسب‌وکار شناخته می‌شوند.
  •  در یک مطالعه مشخص شده است که ایمیل مارکتینگ به عنوان دومین روش موفق در حوزه بازاریابی، پس از فروش وب‌سایت خود شرکت‌ها، در حوزه کسب‌وکارهای B2B شناخته می‌شود.

تمامی آمارهای به دست آمده، مربوط به سازمان‌های معتبر در حوزه مالی است که از جمله آن می‌توان به eMarketer، The DMA، Nielsen Norman Group، McKinsey & Company و چند مورد دیگر اشاره کرد.

www.radbusiness.ir

معایب ایمیل مارکتینگ

بیشتر شرکت‌هایی که در حوزه ایمیل مارکتینگ فعالیت می‌کنند و در واقع نقش واسطه برای شرکت‌های دیگر را بر عهده دارند، ترجیح می‌دهند که کمتر در رابطه با معایب بازاریابی ایمیلی صحبت کنند و به نوعی آنها را فراموش می‌کنند.

- خوانده نشدن ایمیل توسط مشترکین به دلیل نداشتن فرمت مناسباستراتژی بازاریابی ایمیلی شامل انتخاب فرمت مناسب برای ایمیل نیز هست. اگر بازاریاب نتواند این فرمت مناسب را رعایت کنند، احتمالاً با استقبال چندانی از طرف مشترکین خود مواجه نخواهد شد و نرخ تعامل ایمیل‌ها کاهش خواهد یافت.

- کاهش نرخ تعامل به دلایل مختلف دیگرکسانی که به دنبال ارسال ایمیل و جذب ترافیک از این طریق هستند، لازم است که مواردی مانند جذابیت، وضوح در پیام تبلیغاتی، جایزه‌ها و پاداش‌ها و همچنین معرفی خدمات برجسته خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. انجام بهتر هر کدام از این موارد به معنی بالا رفتن نرخ تعامل ایمیل است. پس یک بازاریاب باید بر روی جلوگیری از کاهش نرخ تعامل ایمیل خود تمرکز کند.

- از دست رفتن ایمیل‌ها به دلیل عدم وجود ارتباط مناسباگر ضرب المثل «آنکه از دیده برفت، از دل برفت» را شنیده باشید، موضوع این مشکل را به خوبی درک می‌کنید. ایمیل مارکتینگ به عنوان یک روش ارتباطی بین مشتری و صاحب کسب‌وکار مطرح است؛ پس هرچه این ارتباط ضعیف‌تر باشد، مطمئناً نرخ باز شدن ایمیل‌ها و بازگشت سرمایه کمتر خواهد بود.

- وجود مشکلات مربوط به تحویل ایمیل: این مورد از معایب ایمیل مارکتینگ، در مورد سیستم‌های ارسال ایمیل انبوه بیشتر دیده می‌شود. حجم وسیع ایمیل‌های ارسال شده از این روش، امکان رصد همه ایمیل‌ها را محدود می‌کند و به همین دلیل ممکن است برخی از آنها به درستی تحویل داده نشده باشند و نرخ باز شدن ایمیل‌ها کاهش یابد.

- از دست دادن مشتریاندر بندهای قبلی انواع ایمیل در ایمیل مارکتینگ را به 6 نوع مختلف تقسیم کردیم که ممکن است برخی از آنها به صورت اختصاصی و برخی به صورت عمومی انجام گیرد. هرکدام از این روش‌ها، طرفداران و منتقدان خاص خود را دارند. پس به خاطر داشته باشید که انتخاب هر کدام از این استراتژی‌ها ممکن است باعث از دست رفتن برخی از مشتریان شما شوند.

- حذف برخی از ایمیل‌ها و نخواندن آنها توسط مشتریاناگرچه نرخ تحویل ایمیل به گیرنده فاکتور خوبی در کار و بازاریابی ایمیلی است، اما احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که برخی از ایمیل‌ها را حتی بدون باز کردن حذف ‌کنید. این مشکل بیشتر مربوط به کسانی است که سابقه چندانی در این روش بازاریابی ندارند و با استفاده از روش‌های مبتدیانه در ابتدای کار، به روند کلی تبلیغات خود لطمه می‌زنند.

 - اگر سنجیده عمل نکنید، ایمیل مارکتینگ می‌تواند هزینه بر باشد جالب است بدانید که افراد بی تجربه در این حوزه می‌توانند هزینه‌هایی برای خود بتراشند که نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی نیز گران‌تر تمام شود. بنابراین توصیه ما این است که گول تبلیغاتی مانند ایمیل مارکتینگ رایگان یا ارسال ایمیل انبوه رایگان را نخورید و سعی کنید که از صحت و سقم آگهی‌های تبلیغاتی مطمئن شوید.

اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان

منابع:

بازاريابي يک صفحه اي نوشته آلن ديب، ترجمه: محمد يوسفي

https://www.novin.com/

Neil Patel

 

www.radbusiness.ir

 

دیگر مقالات
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر متن نظر 500 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.