توزیع در بازار یابی بین المللی
گردآورندگان :
منصور خاکپور -محمد رضی نتاج – مهدی محمدنژاد از موسسه غیر انتفاعی علامه امینی، پاييز 89
رشته : مدیریت بازرگانی
نام استاد : جناب آقای بابایی
عنوان درس:بازاریابی بین الملل
بازاریابی بین المللی |
|
بر اساس تعريف انجمن بازاريابان آمريکا يک کانال توزيع « ساختاري از واحدهاي سازماني درون شرکت و واسطه هاي برون شرکت، عمده فروش و خرده فروشي هايي هستند که کالا يا خدماتي را بازاريابي مي کنند.»
تعريف کانال توزيع عمداً از بازاريابي داخلي سازمان شرکت و نيز سازمانهاي مستقل خارج از شرکت نام برده زيرا مدير بازاريابي بايستي براي رسيدن به توزيع محصول از ترکيب هر دو بهره ببرد. توزيع انتقال فيزيکي کالاها از طريق کانالها مي باشد و کانالها ساخته شده از واحدهاي ساختاري داخلي و خارجي هستند که عمليات رساندن کالا يا خدمات را انجام مي دهند.
کانالهاي توزيع بين المللي با تفاوتهاي فاحشي از يک سيستم بازاريابي داخلي ظاهر مي شوند. به همين دليل استراتژي کانال يکي از اجزاء مشکل و چالش برانگيز برنامه بازاريابي بين المللي محسوب مي گردد. شرکت هاي بزرگ چند مليتي جهت ارتباط با شعبات کشورها استراتژي کانال را به عنوان يک عامل آميخته بازاريابي در نظر مي گيرند و عمليات آنرا به صورت غير متمرکز و کمتر کنترل شده توسط شرکت مرکزي در نظر مي گيرند و به عبارتي شعبات مسئوليت اجرايي کانالهاي توزيع را به عهده دارند. توزيع به عنوان بخشي از برنامه بازاريابي مي باشد که تأثير بر طراحي محصول، قيمت و عوامل ارتباطي برنامه بازاريابي مي گذارد و يا از اين عوامل تأثير پذير است.
اهداف و الزامات کانال
نقطه شروع در انتخاب مديريت مؤثر کانال بستگي به بازار هدف و نيازها و اولويتهاي آن دارد. مشتريان بالقوه در کجا مستقر شده اند؟ نيازمنديهاي آنها چيست؟اولويتهاي آنها براي خدمات چيست ؟ حساسيت قيمت چقدر است؟ تمامي ابعاد اولويتهاي مشتري بايستي به دقت بررسي شود و هر بازار بايستي مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و هزينه ارسال محصول مشخص گردد. آن چيزي که براي يک کشور تخصيص داده مي شود ممکن است در کشور ديگري مؤثر نباشد. براي مثال شرکت بين المللي توليد مسکن که سرويس دهي را به مشتري جزء اهداف کانال توزيع قرار داده بود به صورتي که بين زمان سفارش مشتري براي خانه مورد نياز و در اختيار قراردادن آن توسط فروشنده فقط دو ساعت فاصله بود و هزينه سرعت دادن به آن نيز در قيمت تمام شده خانه محاسبه مي شد اين روش در آمريکا مورد استقبال قرار گرفت اما در اروپا مشتريان بدنبال قيمت پائين تر بودند و زمان براي آنها مهم نبود بنابراين رقيب، با ارائه قيمت کمتر (بدون ارائه سرويس سريع) توانست مشتريان را به سوي خود جذب کند.
استراتژي کانال در برنامه ريزي بازاريابي بين المللي بايستي با موقعيت رقابتي شرکت همخواني داشته باشد و اهداف بازاريابي در بازارهاي مختلف پوشش دهد.
فرآيند شکل دادن به کانالهاي بين المللي در راستاي اهداف شرکت به عوامل زير بستگي دارد.
1- خصوصيات مشتري
2- خصوصيات محصول
3- خصوصيات واسطه ها
4- خصوصيات محيطی
1-خصوصيات مشتری
خصوصيات مشتري تأثير بسزايي بر طراحي کانال دارد. تعداد،توزيع منطقه اي ، درآمد ، عادات خريد و عکس العمل به روشهاي مختلف فروش، تمامي از کشوري به کشور ديگر تغيير مي کند و بنابراين نياز به دستاوردهاي مختلف در کانال دارد.
عموماً هر چقدر مشتريان از لحاظ کميت افزايش پيدا کنند نياز به واسطه هاي کانال افزايش پيدا مي کند حتي بدون در نظر گرفتن مرحله توسعه بازار .براي مثال اگر تعداد 10 مشتري براي يک محصول صنعتي داشته باشيم اين 10 مشتري بايستي مستقيماً با توليد کننده يا واسطه (دلال) در تماس باشد، اما اگر يک محصول قرار است به ميليونها نفر فروخته شود بنابراين خرده فروشي يا از طريق سفارش پست امکان پذير است. اگر تعداد زيادي از خرده فروشان کوچک وجود دارد معمولاً از طريق عمده فروشان ارزان تر خواد شد. براي خرده فروشان بزرگ (فروشگاه هاي زنجيره اي) بهتر اين است که مستقيماً فروش از طرف توليد کننده باشد. اين شرايط براي تمامي کشورها بدون در نظر گرفتن مرحله توسعه قابل اعمال است.
2- خصوصيات محصول
هر محصولي داراي ويژگي هايي است مانند درجه استاندارد بودن،فاسد شدن،نيازمنديهاي سرويس دهي به حجم زياد،قيمت واحد و غيره اثرات مهمي بر طراحي کانال محصول دارد.
محصولات با قيمت بالا براي مثال معمولاً بطور مستقيم از طريق نيروي فروش شرکت فروخته مي شود زيرا قيمت واحد گران است و هزينه کانال توزيع نقش کمتري در آن ايفا مي کند. براي مثال قيمت يک واحد کامپيوتر گران تمام مي شود و آن به خاطر پيچيدگي فني و طريقه استفاده از آن است(نرم افزار و سخت افزار)و بايستي بطور مفصل در مورد کاربرد آن شرح داده شود و فروش آن توسط يک نيروي فروش متخصص امکان پذير است.
محصولات فاسد شدن معمولاً احتياج به بازاريابي مستقيم دارد زيرا شرايط کانال بايستي امکان سريع رساندن چنين محصولي را به مشتريان ايجاد کند. در کشورهاي توسعه يافته، سبزيجات، نان و محصولات لبني و بسياري از مواد غذايي فاسد شدني توسط نيروي فروش کنترل شده توزيع مي گردد و موجودي توسط سازمانها توزيع کننده کنترل تا کالاها بطور تازه و آماده توزيع گردند. در کشورهاي کمتر توسعه يافته توليد کننده گان معمولاً اين نوع محصولات غذايي را در بازارهاي عمومي بفروش مي رساند.
3-خصوصيات واسطه
استراتژي کانال بايستي خصوصيات واسطه ها را نيز شناسايي کند. واسطه ها بخاطر سود خود وارد تجارت مي شوند و نه به خاطر توليد کننده واسطه ها معمولاً از سوء شهرت رنج مي برند زيرا آنها بيشتر بدنبال کالاهايي هستند که داراي تقاضاي بالا از لحاظ نام و نشان و توليد کننده است و کمتر به محصولاتي که از نام و نشان مناسبي بهره نمي برند توجه مي کنند. از لحاظ واسطه ها اين روش کاملاً منطقي است اما از لحاظ توليد کننده اي که مي خواهد محصول جديد را وارد بازار کند جالب نيست. حتي اين يک معضل براي شرکتهاي بين المللي است که راه توسعه را پيشه گرفتند. بعضي مواقع توليد کنندگان هزينه سنگيني براي بازاريابي مستقيم مي پردازند صرفاً بخاطر کنار گذاشتن واسطه ها.
انتخاب توزيع کنندگان و واسطه ها در کانال توزيع از اهميت بسزايي برخوردار است. يک واسطه با تجربه مي تواند فروش شما را از يک حالت کسادي به رونق برساند. انتخاب يک واسطه يا توزيع کننده مناسب را مي توان از طريق مراجعه به اتاق بازرگاني بدست آورد، يا اينکه در کشورهاي مختلف از طريق ارائه پرسشنامه و مصاحبه از مصرف کنندگان در مورد توزيع کنندگان و دليل انتخاب آنها سؤال کنيد و يا از طريق مراجعه به خرده فروشان در مورد آنها سؤال گردد. يا براي محصول خود بدنبال شخص کليدي باشيد که داراي اهداف مشخصي براي فروش محصول شما باشد مانند محصولات آموزشي، فرهنگي، دارويي و غيره
4- خصوصيات محيطی
خصوصيات عمومي حاصل از يک محيط کلي در طراحي کانال از اهميت بسزايي برخوردار است. از آنجائيکه عوامل محيطي اقتصادي،اجتماعي و سياسي در کشورها متفاوت است لذا بايستي در طراحي کانال، درجه مستقل بودن عمليات محلي توسط مديران يا واسطه ها را جايز شمرد. مقايسه توزيع مواد غذايي در کشورهايي با مراحل مختلف از توسعه به ما مي آموزد که عکس العمل کانال به شرايط تغييرات بازار چگونه باشد.در ايالات متحده، درآمد بالا ، دستمزد بالا ،ظرفيت بالاي يخچال فريزر(فضاي بيشتر)،دو نفر براي يک اتومبيل،طراحي کانال توزيع را براي مواد غذائي نسبت به ديگر کشورها تغيير داد و فروشگاههاي زنجيره اي بصورت سلف سرويس در اين کشور نسبت به ساير نقاط جهان بيشتر است .زيرا خريدار آمريکايي بدنبال خريد در يک دفعه و براي حداقل يک هفته است. او پول کافي براي خريد يک هفته دارد و همينطور فضاي لازم جهت منجمد کردن يا در يخچال نگه داشتن و نيز اتومبيل شخص براي حمل اين مقدار کالاهاي خريداري شده. فروشگاه زنجيره اي نيز سعي بر برآورد نياز خريدار با حداقل قيمت نسبت به فروشگاههاي کوچک سنتي را دارد. جدول زير تعداد مغازه هاي خواربار فروشي را براي 1000 ساکن در کشورهاي مختلف نمايش مي دهد.
ساختار کانال (محصولات مصرفي)
شکل زير نشان دهنده شقوق مختلف ساختار کانال براي محصولات مصرفي مي باشد. توليد کننده يک محصول مصرفي مي تواند مستقيماً کالاي خود را از طريق نيروي فروش حاضر در محل و يا از طريق سفارش پستي يا از طريق مغازه متعلق به توليد کننده بدست مصرف کننده برساند. از سه شقوق مستقيم، سفارش پستي روش مناسب و رو به رشد است. روش فروش درب به درب(نيروي فروش حاضر در محل)بسيار گران است به اين خاطر رشد مناسبي نداشته است. روش سوم فروش مستقيم از طريق مغازه متعلق به توليد کننده مي باشد اگر چه در بسياري از توليد کنندگان روش مغازه متعلق به خود در کانال توزيع اهميت دارد اما بعضي از شرکتها از اين گزينه دوري مي کنند. آنها سعي مي کنند از يک يا دو خرده فروش که اطلاعات بازاريابي مناسبي دارند بهره ببرند. براي مثال توليد کنندگان کفش معمولاً در استراتژي توزيع خود از چند واحد خرده فروشي استفاده کردند. يکي از شرکتهاي بين المللي آمريکايي که در اين زمينه موفق بود شرکت سينگر Singer است که با استفاده از شرکتهاي زنجيره اي متعلق به خود در سراسر جهان اقدام به توزيع ماشين دوزندگي کرد.
بقيه شقوق ساختار کانال توزيع براي محصولات مصرفي ترکيبي از نيروي فروش توليد کننده و عمده فروشان و نهايتاً خرده فروشان هستند که محصول را در اختيار مصرف کننده مي رسانند.
محصولات صنعتی
سه روش اساسي ساختار کانال توزيع وجود دارد.
1- نيروي فروش توليد کننده
2- واسطه يا توزيع کننده
3- عمده فروشي
توليد کننده مي تواند محصول صنعتي خود را مستقيماً از طريق نيروي فروش خود بدست مشتري برساند يا اينکه نيروي فروش از طريق عمده فروشي محصول را به مشتري برساند . يا ترکيبي از هر دو حالت.
حالت دوم اين است که توليد کننده مستقيماً به عمده فروش برساند و عمده فروش به مشتري
حالت سوم استفاده از يک توزيع کننده يا واسطه که مستقيماً بدست مشتري يا از طريق عمده فروش بدست مشتري برساند.
اين محتوا را از دست ندهيد: ابزارهاي مديريتي رايگان
منبع:
http://marketingblog.persianblog.com
http://www.article.refco.ir
www.radbusiness.ir
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.